I dag har vi haft organisation og ledelse (lek. 3-4) med Gitte.
Vi har kigget på, hvad der forstås ved et sammenhængende patientforløb ud fra patientperspektivet og det organisatoriske perspektiv. Der kan være flere årsager til problemer, som medfører, at patienterne ikke føler sig i centrum. Patienterne og borgerne får nye roller, når de bliver "sat ind" i et forløbsprogram. I et forløbsprogram er det ofte kommunikationen, som fejler. Fejl i kommunikationen kan lede til en kritisk episode, som aller helst skal indberettes som utilsigtethændelse. Patienterne oplever det heller ikke som et forløb, men som episoder - denne overvejelse skal man have med, når man vil spørge patienter ind til deres forløb. Patienterne har en forskellig række mestringsstrategier.
Vi har desuden snakket om teoretikeren Aron Antonovsky, som har en salutogenetisk tankegang. Han siger, at patienter føler en oplevelse af sammenhæng (OAS), når de oplever meningsfuldhed, begribelighed og håndterbarhed.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar