Tema 3: Betydning af sociale, kulturelle og
institutionelle faktorer for et patientforløb.
Varighed 3 uger.
Problemstillinger
Hvordan kan et tværfagligtsamarbejde styrke patientsikkerheden i et
rehabiliteringsforløb/ hos apopleksiramte patienter.
- EPJ - dataindsamling, plejeplan.
- tværprofessionel uddannelse og samarbejde har
positiv effekt for patientsikkerhed, patientforløb og selve output af
sundhedstilbud.
- Kommunikation og samarbejde mellem
tværprofessionelle faggrupper giver både en ydmyghed for eget fag, hvor
man kan tilkalde hjælp, hvis man står i noget, hvor en anden er mere
kompetent, samt man kan snakke med det tværprofessionelle teams, hvis man
som professionel er usikker. Dette giver en større patientsikkerhed, da
patienten får den mest optimale behandling.
- Samarbejde med forskellige
fagfolk (logopæd, neuropsykolog, ergo/fys).
_________________________________________________________
Sociologi
Lektion 13-16
Socialisering Proces, hvorunder børn og voksne anspores
og hjælpes til at udvikle de færdigheder og kulturelle normer, der er
karakteristiske for det samfund eller den gruppe, personen tilhører.
Kulturbegreber
hos Madeleine Leininger
Leininger siger: “There can be no cure without caring
but there may be care without curing”.
Hun har opbygget modellen "Sunrise model", som kan bruges ved
kulturelle møder.
Tema 3: Betydning af sociale, kulturelle og
institutionelle faktorer for et patientforløb.
Varighed 3 uger.
Problemstillinger
Hvordan kan et tværfagligtsamarbejde styrke patientsikkerheden i et
rehabiliteringsforløb/ hos apopleksiramte patienter.
- EPJ - dataindsamling, plejeplan.
- tværprofessionel uddannelse og samarbejde har positiv effekt for patientsikkerhed, patientforløb og selve output af sundhedstilbud.
- Kommunikation og samarbejde mellem tværprofessionelle faggrupper giver både en ydmyghed for eget fag, hvor man kan tilkalde hjælp, hvis man står i noget, hvor en anden er mere kompetent, samt man kan snakke med det tværprofessionelle teams, hvis man som professionel er usikker. Dette giver en større patientsikkerhed, da patienten får den mest optimale behandling.
- Samarbejde med forskellige fagfolk (logopæd, neuropsykolog, ergo/fys).
_________________________________________________________
Sociologi
Lektion 13-16
Socialisering Proces, hvorunder børn og voksne anspores og hjælpes til at udvikle de færdigheder og kulturelle normer, der er karakteristiske for det samfund eller den gruppe, personen tilhører.
Kulturbegreber
hos Madeleine Leininger
Leininger siger: “There can be no cure without caring
but there may be care without curing”.
Hun har opbygget modellen "Sunrise model", som kan bruges ved
kulturelle møder.
Sunrise model
Inderste lag
Fokus er individuelle, familier, grupper, samfund og institutioner i forskellige sundheds sammenhænge af:
Fokus er individuelle, familier, grupper, samfund og institutioner i forskellige sundheds sammenhænge af:
- Folkelig omsorg
- Sygeplejepraktikker
- Professionel omsorg og behandlingspraktikker.
I princippet kan man også relatere den i relation til sygeplejeprocessen.
De øverste tre lag af solen indeholder både dataindsamling af egne observationer, primære og eventuelle sekundære oplysninger fra patienten selv eller pårørende, parakliniske oplysninger → den analyserende del / kulturen.
Herfra spørger man mere ind til patientens egen oplevelse af behov/problem - laver en PÅS model og SMART derefter. PÅS og SMART delen er i området i vandet/solnedgangen. Evalueringen kommer i den sidste del hvor omsorgen evalueres til om den er udført tilfredsstillende.
↳ er omsorgen ikke udført tilfredsstillende så er der 3 mulige måder at håndtere det på:
- Culture care - Man kan bevare / vedligeholde
- Culture care - tilpasse / forhandle
- Culture Care - genfinde / genskabe
Leiningers The Sunrise Modul i forhold til vores case
The Sunrise Model kan få os som gruppe til at vende tilbage til udgangspunktet i relationen med patienten. Se tilbage på vores indsamlede dataoplysninger og observationer samt viden - der hjælper os med at analysere vores case/patient.
Måske dykker vi mere i dybden med f.eks. økonomien ift. om vores Case har remidierne til at kunne komme tilbage til eget hjem - eller måske er nødt til at komme på en akut plads, til en beskyttet bolig eller plads på plejehjem. Måske har hun økonomien til at blive i eget hjem. Det kan også være, at et plejehjem ville være bedre for hende, så hun er tættere på plejepersonale og derved større social kontakt og ikke kun hendes kæreste.
Modellen hjælper til, at dataindsamlingen er mere dybdegående.
Hvad savner vi i forhold til Leiningers The Sunrise Model
- Modellen er kompliceret med mange punkter, som er svære at huske udenad eller arbejde hurtigt ud fra f.eks. på sygehuset. Det betyder at den er svær at inkorporerer i dagligdagens hektiske og travle gang.
- Den har mange af de samme elementer som sygeplejeprocessen, hvilket kan gøre det nemmere at huske denne model, fordi man kan sygeplejeprocessen udenad.
- Måske kunne man stille den mere simpelt op og eventuelt implementere den mere på sygeplejerskeuddannelsens opstarts modul, så den sad mere på rygraden - og ikke kun arbejde med Hendersons 14 behovsområder og Orlandos sygeplejeproces.
Kilder:
· Lauritzen, Jette og Rikke Lise Steffensen(2012): Kultur som begreb
I mødet mellem sygeplejerske og patient. I Sygeplejebogen 1. S. 343-359.
· Crane Cutilli, Carolyn (2006): Do your
patients understand? Orthopaedic Nursing. Vol 25, number 3. S. 218 - 224
_________________________________________________________
Sociologi
Man kan spørge patienterne om (spørgeteknisk guide):
L.E.A.R.N.
Kilder:
Lektion
17-18
Det kulturelle interview
Patientens
kulturelle identitet
·
Etnisk og kulturelt tilhørsforhold.
·
Graden og arten af tilknytning til henholdsvis hjemlandets og
værtslandets (minoritetens) kultur.
·
Sprogfærdigheder på hjemlandets evt. flere sprog, værtslandets og
andre.
Patientens
forklaringsmodeller på sygdom
·
Den kulturelle gruppes vurdering af mening og alvorlighed af
symptomerne.
·
Den kulturelt formede kategorisering / diagnosticering, forklaring
på symptomerne.
·
Ønsker om og erfaringer med traditionel og professionel behandling.
Patientens
sociale miljø og funktion
·
Aktuelt og tidligere funktionsniveau.
·
Aktuelle og tidligere psykosociale belastninger inkl. kulturelle
fortolkninger.
·
Social og emotionel støtte fra familie, religiøst og socialt
netværk.
Relationen
mellem patient og behandler
·
Sprogvanskeligheder.
·
Kulturelle og sociale forskelle der vanskeliggør forståelse.
·
Behandlerens usikkerhed om hvad der er normalt i patientens
kulturelle sammenhæng.
·
Usikkerhed om relationens karakter.
Man kan spørge patienterne om (spørgeteknisk guide):
1. Hvad
hedder dit problem?
2. Hvad
tror du er årsagen til problemet?
3. Hvorfor
tror du det opstod?
4. Hvad
mener du sygdommen gør ved dig?
5. Hvordan
giver det sig til kende?
6. Hvor
alvorligt er det?
7. Vil det
være et langt eller et kort sygdomsforløb?
8. Hvad
frygter du mest ved din sygdom?
9. Hvilket
er det værste problem i forbindelse med din sygdom?
10.
Hvilken slags behandling mener du det kræver for at kurere sygdommen?
11. Hvad er det vigtigste
resultat du håber på at opnå ved denne?
L.E.A.R.N.
- en model som man kan
bruge i mødet med en patient, som har en anden kulturel baggrund.
Listen
with empathy and understanding of the patient's perception of the problem
Explain
your perceptions of the problem
Acknowledge
and discuss the differences and similarities
Recommend
treatment
Negotiate
agreement
Kilder:
- Kleinman, Arthur (2006): Anthropology in the Clinic:
The Problem of Cultural Competency and How to Fix It. PLoS Medicine October 2006
, Volume 3, Issue 10.
- Sundhedsstyrelsen
(2010): Etniske Minoriteter i det danske sundhedsvæsen – en antologi. S. 32 -34
_________________________________________________________
Organisation & Ledelse
Lektion 5-6
Tværfagligt
samarbejde
LEON princippet ==> Laveste effektive omkostningsniveau.
- Beskriver hvordan man kan behandle patienter/borgere så billigst som muligt.
Man kan som Borger/patient ikke selv blive indlagt, man skal henvises
fra praktiserende læge eller special læge - GateKeepers
(almen praksis).
- Gatekeepers/ praktiserende læge kan godt vurdere at behandlingen skal
behandles hos en speciallæge (neurolog,
gynægolog, øre-næse og hals læge).
- Gatekeepers/ praktiserende læge sende borgeren videre til almen sygehus med hovedfunktion.
- Sygehus med hovedfunktion
kan sende patienten videre til sygehus med specialfunktion eller privatsygehus .
Finansiering af sundhedsvæsenet
Staten og regionerne kan
indkræve skat, hvilket regionerne ikke kan. Sundhedsbidraget i vores skat, går
til sundhedsvæsenet.
Staten bestemmer hvor stor
del af bloktilskuddet som går til henholdsvis:
1. Kommunerne
2. Regionerne
Kommunerne og Regionerne
aftaler, hvordan de kan samarbejde ift. genoptræning, udskrivning fra sygehus
til hjemmesygepleje. Ifølge sundhedsaftalen som er lovpligtig.
I forhold til vores
case/patient vil disse sundhedsaftale og kommunikation mellem region og kommune
påvirke hende, da hun eventuelt skal udskrives til et rehabiliteringscenter
inden hun kan komme hjem i eget hjem, eller skal på et plejehjem, specialiseret
bosted eller beskyttet boligt altså fra region til kommune.
DRG - Diagnose relateret grupper
for hver eneste patient
der indlægges til behandling udløses en kode for et beløb pr. diagnose. Flere
koder betyder flere penge.
Naturvidenskabelig teoretisk udgangspunkt versus
Humanvidenskabeligt teoretisk udgangspunkt
Kari Martinsen læner sig
op af det humanvidenskabelige synspunkt siger at man ikke kun kan have en
naturvidenskabelig tilgang til faget. Grundlaget er at tage imod de enkelte
livsytringer, observere og empatisk relationen til pt, men det kan ikke stå
alene. Eller f.eks. Katie Eriksson - som har fokus på næstekærligheden i
relationen til at yde omsorg overfor patienten.
Samarbejde på tværs af professioner
WHO konkludere at der er
evidens for at tværprofessionel uddannelse og samarbejde har en positiv effekt
for bl.a. patientforløb, patientsikkerhed (patientsikkerhed) og selve output af
sundhedstilbud. (WHO, 2010).
Dette har også indflydelse
på vores patient da både læger, sygeplejersker, logopædagoger, ergo- og
fysioterapeuter og rehab er inde over behandlingen af vores patient.
Kommunikation og
samarbejde mellem tværprofessionelle faggrupper giver både en ydmyghed for eget
fag hvor man kan tilkalde hjælp, hvis man står i noget hvor en anden er mere
kompetent samt man kan snakke med det tværprofessionelle team hvis man som
professionel er usikker.Dette giver en større patientsikkerhed da patienten får
den mest optimale behandling.
Kilder:
Holm-Petersen C. (2015)
Faglighed og tværfagligt samarbejde. I: Perspektiver
på organisering og ledelse af sygepleje. Annette
Rosenkilde Jensen, Inge Maire Jaillet & Marianne Eilsø Munksgaard (red.).
2. udg. Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck (side 143-153).
_________________________________________________________
Sundhedsinformatik
L.9-12
Elektronisk Patient Journal
Fælles dokumentation for
læger og sygeplejersker er en fælles grundstruktur for dokumentation i
elektroniske patientjournaler (EPJ). Når to forskellige faggrupper som læger og
sygeplejersker er fælles om dokumentation i et patientforløb, er EPJ et forum
som har et udgangspunkt i en fælles mængde af faglighed samt et
dokumentationsværktøj. Både for forståelsen af et tværfagligt samarbejde samt
en tværfaglig indsats i patienternes forløb på afdelingen.
Når man møder ind og får
fordelt patienterne kan man som sygeplejerske, læge, ergo- eller fysioterapeut
læse om patienten/erne i EPJ (Midt-EPJ i f.eks. på Horsens Sygehus) og få en
forståelse og viden inden man møder patienten.
En af grundene til at
indføre EPJ er, at en mundtlig overlevering får ikke altid alle informationer
med, og i EPJ kan man vælge om man vil læse grafer for TOKS eller bare vægten,
f.eks. hvis patienten er inkompenseret finder jeg det relevant og nyttigt at
tjekke om vægten er faldende.
Fordele
EPJ har altså fælles
fordele på netværket som giver oplagte udvekslinger af informationer i det
daglige kliniske arbejde. Det fungere som et hjælpemiddel, og er alle steder
for alle fagpersoner som har brug for oplysningerne. Det gælder både når
patientdata skal findes og bruges igen samt når data skal registreres. Det
sikrer korrekte data f.eks. ved ordination, observationer og udlevering når
sygeplejersken selv dokumentere direkte i EPJ.
EPJ åbner dermed op for
nye muligheder. Det skaber sammenhæng, sikrer og udvikler kvalitet i
behandling og pleje af patienterne f.eks. vores case.
Ulemper
Hvis man skal sende en
U-stix til dyrkning og resistens, og patienten får IV-AB kan jeg tjekke hvilken
form for antibiotika patienten får. Ulempen er dog at man så er nødt til at
lave sin rekvisition til kladde eller få en kollega til at åbne op for samme
patient, da rekvisitionen ikke kan minimeres.
Samtidig er det vigtigt
ikke at beskrive en skønhedsroman man dokumentere fagligt, kort og konstruktivt
for at det er let læseligt og forståeligt for alle kollegaer.
En ulempe kan være at
muligheden for at se sin egen faggruppe og ikke tværfaglig faggruppe, er
muligt. Øverst i EPJ kan man fravælge: TOTAL markøren og i stedet vælge f.eks
læge SFI’erne. Er TOTAL knappen ikke markeret, og man søger på genvejstasten F8
– får man kun den faggruppes journalføring på genvejstasten og ikke den
tværfaglige faggruppe. Derfor skal man som værende i job i sundhedssektoren på
f.eks. sygehuset i Horsens være opmærksom på at vælge TOTALknappen, inden man
vælger genvejstasten F8. F8 viser al journal føring fra ’opdateret status’,
handlingsplan fra lægen m.m.
I EPJ kan man vælge
Hospitalsenheden Horsens og derefter vælge, kun læge, eller kun sygeplejerske
dokumentation eller vælge TOTAL. Hvis der ikke læses fra begge fagfolks side
hinandens dokumentation vil formålet ikke virke og derfor kan man udlede at
patient sikkerheden mindskes.
EPJ virker dog kun hvis
det implementeres korrekt og personalet uddannes i brugen af EPJ.
Kilde: Begrebsmodel for EPJ http://www.sst.dk
Grundstrukturen i EPJ som et
tværfagligt dokumentationsværktøj
Generelt om faget sundhedsinformatik
Hvorfor har vi sundhedsinformatik?
Det vigtige vi har med fra
faget sundhedsinformatik er blandt andet vigtigheden i det tværprofessionelle
samarbejde. Herunder samarbejde gennem telemedicin - TMT, elektronisk
patientjournal - EPJ og andre elektroniske redskaber. Telemedicin er f.eks. med
til at gøre arbejdsgangen lettere, tidsbesparende for både sundhedspersonale og
patienter/borger. F.eks. de patienter som helst vil være derhjemme, kan få den
behandling som de ønsker der.
Der tværfagligt samarbejde
om opgaverne i sundhedsvæsenet, som udvikler alle faggruppernes kompetencer,
samtidig med at der skal vises respekt og anerkendelse for hinandens
professioner.
I EPJ dokumentere
forskellige fagprofessioner, som giver kvalitetssikring og et bedre
patientforløb. Her kan man læse om, hvad andre professioner har observeret ved
patienten, som vi også kan bruge i vores arbejde. Dette øger
patienttilfredsheden og sikkerheden, da patienten vil få et bedre
patientforløb, når vi snakker og arbejder sammen.
Kilder:
Gøeg,
K.R., Pape-Haugaard, L.B og Elberg, P.B. Kliniske informationssystemer. I:
Erdmann W. L.(Red.) Sundhedsinformatik i klinisk praksis. 1. udgave, 1. oplag, 2011, Gads
Forlag, s. 21-39 (19)
_________________________________________________________
Sygepleje
L. 9.12
Sundhedsfremme og
forebyggelse
Forebyggelses former
- primær
- sekundær
- tertiær
-
Sundhedsfremme
Sundhedsfremme handler om at borgeren lærer at skabe en hensigtsmæssig
livsstil, at udvikle en robusthed, der kan øge livskvaliteten og holde sygdom
på afstand.
Forebyggelse og sundhedsfremme er to uadskillelige størrelser, som
fortæller noget om befolkningens sundhedstilstand.
Aaron
Antonovsky 1923-94
Salutogenese omhandler, hvordan man udvikler modstandskraft og robusthed og
bevarer et godt helbred. Antonovsky ville undersøge, hvorledes mennesket
håndterer stress og stiller spørgsmålet: ”Hvad er det, de sunde kan, og hvor
kommer det fra?”
Antonoskys 3 nøglebegreber
1.
Health
2.
Stress
3.
Coping
Udfordringer er noget som man kan tage imod, løse eller lade sig stresse
af.
Livets udfordringer, som tab, sygdom , lidelse og kriser hører med til
livet, og spørgsmålet er så, hvordan vi håndtere det.
Svar på de tre nøglebegreber er "oplevelse
af sammenhæng" ⇒ oplevelse af sammenhæng / Sense of coping.
.
Salutogenesen
og kognition
OAS – oplevelse af sammenhæng. En dynamisk
følelse af tillid til, at de stimuli, der kommer fra indre og ydre miljø, er
struktureret, forudsigelige og forståelige – samt der står tilstrækkelige
resurser til rådighed for en til at klar kravene som stimuli stiller. Kravene
er udfordringer, der er værd at engagere sig i.
Dynamisk samspil mellem den salutogenetiske models tre kognitive
komponenter.
1. Håndterbarhed, hvilke
ressourcer der er til ens rådighed
2. Meningsfuldhed, handler især
om at være involveret
3. Begribelighed, Når vi forstår
noget, kan vi lettere håndtere de krav som der er. Det bliver lettere at
håndtere de krav som livet indeholder.
Antonovsky siger, at menneskets oplevelse af sammenhæng OAS, er et samspil
mellem tre kognitive komponenter; begribelighed, håndterbarhed og
meningsfuldhed. Disse begreber er knyttet til teorien omkring Salutogenese. Salutogenesen
bruges som en kognitiv model, som beskriver et samspil mellem de tre
ovenstående dimensioner.
OAS er ikke en statisk størrelse men udvikler sig hele livet. Man kan som
sygeplejerske være med til at udvikle den. En stærk OAS er en livsorientering,
hvor livet opleves som værende forståeligt, håndterbart og meningsfuldt. Det er
forbundet med velvære og mental sundhed og udvikler og er en forudsætning for
at håndtere sygdom, f.eks. bedre end en person med lav OAS.
Man
kan også tale om en fjerde dimension - konteksten
Konteksten, som er den situation man befinder sig i.
Kognition er i den udvidede betydning et udtryk for individets
tænke-handleevne i bredeste forstand. Det dækker over det ubevidste og bevidste
proces.
Flodmetaforen
Flodmetafor
1 - sundhedsforebyggende
Patienter er mennesker, som er faldet eller skubbet i en rivende flod. De
er ved at drukne.
Her reddes de uheldige personer op af floden.
Hvorfor er menneskene faldet i, og forsøge at forhindre det.
Flodmetafor
2 - sundhedsfremmende
Floden er livets strøm, hvor alle mennesker befinder sig.
Her skal man hjælpe alle menneskenes ressourcer frem, så de kan redde sig
selv. Vi skaber rammerne for sundhed, men borgerne skal selv udfylde indholdet.
⇒ salutogenetiske proces
der tager udgangspunkt i den enkelte borger.
Antonovsky er ikke imod at arbejde forebyggende, men han mener, at man
mangler det sundhedsfremmende i hospitalssektoren og også primærsektorerne.
Sundhedsbegrebet
ifølge Antonovsky
- Det handler mere end trivsel og livskvalitet end
om at være sygdomsfri.
- Et relativt begreb - man kan altid blive sundere
- der er ikke noget slut mål.
- Et dynamisk begreb: sund nu er ikke sund altid.
Hvad
er sundhedsfremme for os?
- Oplevelse af livskvalitet.
- Bevidsthed omkring hvad.
- Balance mellem ens psykiske, fysiske og sociale
velbefindende.
Hvad
Antonovsky forstår ved sundhedsfremme
Fokus på hvordan man udvikler modstandskraft og robusthed og samtidig
bevarer et godt helbred. Antonovsky er optaget af, hvordan vi håndterer
situationer, der kan udfordre mennesker i deres liv. Ved sine mange
undersøgelser kom han frem til, at det handler om at engagere sig i livet og
lære af sine erfaringer, hvilket lagde grundlag for begrebet OAS (oplevelse af
sammenhæng). Dette anså Antonovsky som værende vigtigt for at fremme mental og
fysisk velvære.
Sundhedsstyrelsens
definition på Sundhedsfremme
Sundhedsrelateret aktivitet, der søger at fremme
den enkeltes sundhed og folkesundheden ved at skabe rammer og muligheder for at
mobilisere patienters og andre borgeres ressourcer og handlekompetence.
Hvordan
sygeplejersken kan arbejde sundhedsfremmende med patienten til vores case
I forhold til vores patient, som bl.a. har hemiparese, kan vi som
sygeplejersker arbejde bevidst om at møde patienten ved patientens paretiske
side. Dermed oplever patienten et møde med sin paretiske side, og bliver nødt
til at forholde sig til den. Dette er en metode til at sundhedsfremme vores
patient, så vores patient lære at komme videre og går ind i første stadie af
det sorgarbejde som man møder i kronisk nyopstået sygdom - det at acceptere at
man er syg. Har man som patient accepteret sin kroniske sygdom, kan patienten
gå videre i sit møde med sin kroniske sygdom og lære at “svømme” og håndtere
sin sygdom. Vi forebygger vores patient både ved ovenstående, men også forebyggende
så hun ikke får følgesymptomerne på neglect.
Derudover sundhedsfremmer vi også vores patient ift. at vi har en
logopædagog til at udvikle og genvinde det tabte sprog. Som sygeplejersker
sætter vi os også ind til metoderne og redskaberne fra logopæden så vi kan
arbejde videre med patienten.
Ydermere videregiver vi løbende informationer og viden til vores patient,
således at hun oplever sin sin sygdom håndterbar, og føler sig tryg ved os som
personale.
Sundhedsstyrelsens
definition på forebyggelse (flere former)
Definition: Sundhedsrelateret aktivitet, der søger at forhindre opståen og udvikling
af sygdomme, psykosociale problemer, eller ulykker og dermed fremmer
folkesundheden.
Primær: Målgruppen er den raske del af befolkningen. Formålet er mindske risikoen
for at sygdom overhovedet opstår. Det involverer en sundhedsfremmende og
forebyggende indsats i forhold til KRAMS.
Sekundær: Har til formål at opspore og begrænse sygdom og risikofaktorer tidligst
muligt. Sekundær forebyggelse finder typisk sted i den primære sundhedssektor,
men også på sygehuse og i andre sektorer som fx undervisnings- og
socialsektoren. Sekundær forebyggelse udføres af sundhedsprofessionelle
Tertiær: Forebyggelse, der har til formål at bremse tilbagefald af sygdom og
forhindre udvikling og forværring af kroniske tilstande, herunder fysisk og
psykosocial funktionsnedsættelse. Tertiær forebyggelse er målrettet patienter
med erkendt sygdom og foregår i sundhedsvæsenet ofte i tværsektorielt
samarbejde. Aktørerne er sundhedsprofessionelle i samarbejde med professionelle
fra bl.a. socialsektoren. Tertiær forebyggelse er defineret ud fra
sygdomsstadie, mens rehabilitering er defineret ud fra patientens helhedssituation,
inkl. egne behov og ønsker. Tertiær forebyggelse indgår ofte som en naturlig
del af rehabiliteringen
Hvordan
sygeplejersken kan arbejde forebyggende med patienten i vores case
Se under sundhedsfremme → neglect.
Måden hvorpå vi imødekommer vores patient er generelt forebyggende, i og
med hun ikke har et tilstrækkeligt sprog til at tage initiativ til at
kommunikere. Vi helgardere os ved at tale til hende og medinddrage hende, men
vi ved ikke om hun har lyst til at høre det, eller har overskud til at rumme
det.
Kilder:
Sundhedsstyrelsen (2005): Terminologi: Forebyggelse, sundhedsfremme og
folkesundhed. Side:6-9,14-18,22,27,39,45,49,54. Link:http://sundhedsstyrelsen.dk/~/media/CA0B2ED9165F4C908DB3117BA4764058.ashx
Jensen, Bruun Bjarne (2013): Sundhedsfremme og Forebyggelse. I:(RED)
Niklasson, Grit (2013): Sundhed, Menneske og Samfund. Samfundslitteratur. 1.
udgave. Side 63-86.
Fredens, Kjeld m. fl.(2011) Sundhedsfremme i hverdagen – få mennesker du
møder til at vokse. 1. udgave. 1. oplag. side. 223 – 281.
_________________________________________________________
Sygepleje
Lektion 9-12
Sygeplejens
Historie
Vi er i dag præget af det samfund og hele verdensfreden som påvirker os.
Før i tiden var sygeplejersker vågekoner, og historien om sygepleje strækker
sig helt tilbage til for 150 år siden. Sygeplejens historie er både en del af kvindernes
historie (feminisme), sundhedsvæsenets, hospitalernes og velfærdssamfundets
historie.
Sygepleje til syge mennesker har rod i de katolske klostrerordener, f.eks.
Skt. Josephsøsrene i DK og etablerede Skt. Jospeh Hospital i KBH. 1930 - 40
udgjorde de katolske sygehuse. Diakonissestiftelsen på Frederiksberg åbnede
Louise Conring i 1863. D har haft stor indflydelse på udviklingen af den
professionelle sygepleje i DK. 1894 Skt. Lukas etableret. 1913 kolonien
Filadelfia etableret (børnehospital og fokus på neuroområdet - ligger i
Dianalund på Sjælland). Skoleforstanderinder fra Scr. Joseph og Skt. Lukas var
med til at reformere sygeplejerskeuddannelsen i den sidste del af 1900 tallet.
Her
startede sygeplejen
Florence Nightingale var pioner og kendt som “damen med lampen”.
Sygeplejens udvikling i
Danmark
- før 1800-tallet kun få hospitaler i DK, og dem
der var, blev anvendt til fattige og svage borger. Det bedre borgerskab
blev behandlet derhjemme.
- Starten til den sygeplejerskeuddannelse opstod på
kommunehospitalet.
Dansk Sygeplejeråd - DSR
1907 startede DSR med at opnå statsautorisation -det er ikke et krav at
være med i DSR
10. marts 1933 forslaget blev vedtaget
1. jan 1934 - 3-årig uddannelse bliver oprettet.
Sygeplejerskeuddannelsen
I 2001 blev uddannelsen til en professionsbachelor.
(Kari Martinsen og Scheel var med til at indføre at uddannelsen blev
akademisk).
Kernefagligheden i sygepleje
- Fastlægges som resultat af faglige og
værdigmæssige valg og må opfattes bredt som bestående af viden, færdighed
og holdning.
- Viden kan beskrives som kendskab til begreber,
lovmæssigeheder og sammenhænge, samt evnen til at foretage analyser og
vurderinger.
- Færdigheder omfatter at kunne gøre noget, hvad
enten dette er mentalt motorisk eller kombitioner heraf.
- Holdninger viser sig i måden den profesionelle
møder medmennesket på og afspejler fagets værdier.
Sygepleje som profession
- Sygeplejerskeudd. er ikke professioner i klassisk
teoretisk forstand, da de ikke har monopoler på viden og
virksomhedsudøvelse
- Sygeplejerskeuddannelsen er en relations
profession, med faglig tradition for at arbejde i og med relationer til
klienter og patienter, og oftest ses etableringen og vedligeholdelse af
relationer som en forudsætning for at arbejdet kan lykkes
- Relations profession er karakteriseret ved at
være en del af den offentlige forvaltning.
Sygeplejens virksomhedsområde er
- At udvikle sygepleje - at sætte sin egen og
andres praksis i perspektiv.
- At lede sygepleje - at varetage den faglige
ledelse af indholdet i ydelsen.
- At formidle sygepleje - koordinere pleje og
behandlingsforløb.
- Udføre sygepleje - sundhedsfremmende og
sundhedsbevarende sygeplejehandling.
Sygeplejens genstandsfelt - det hele menneske
- Sygeplejen bygger på et etisk og moralsk
fundament, hvor man kigger på det hele menneske.
- Et menneske der er truet på helbredet og har brug
for sygepleje.
- Helhedsperspektivet i sygeplejen stiller krav til
et perspektiv på menneskets fysiske, psykiske, sociale, kulturelle
og åndelige tilstand.
- Hovedanliggende er omsorg og pleje og bygger på
et helhedsorienteret grundlag, idet den enkelte patient skal behandles og
plejes med respektfor sin identitet og integritet.
Sygeplejersken i fremtiden
- Sygeplejerskerne får flere kompetencer - mere
selvstændige
Gruppearbejde ud fra sygeplejen i casen
(kernefagligheden) - lavet ud fra sygeplejens virksomhedsområder - udføre,
formidle, lede og udvikle sygepleje.
At udføre:
- Smertebehandling
- Psykisk støtte - mangel på sprog →afasi, kronisk
nyopstået sygdom → ny hverdag og ny identitet
- Mobilisering - hemiparese
- PEG sonde - ernæring - dysfagi
- Personlig pleje
- KAD
- OAS
At formidle:
- Logopæd
- Fys/ergo
- Læger
- Den anden person (sygeplejerske, SSA) som er inde
over hende i plejen (man skal være 2)
- Pårørende
- EPJ → Dokumentation
- OAS
At lede:
- Undervise pt og pårørende →OAS
- personlig pleje
- Ernæring
- Praktisk færdighedsmodel
- Plejeplan
- Delegering
- Patientforeninger evt. til pårørende
At udvikle:
- Kuffert med konsultationer med
læger, logopæd, sygeplejersken, hjemmesygeplejersken, SSA osv.
Kilder:
Winther,B.&
Madsen,K.H.(2011) Sygeplejeprofessionen, i Suhr & Winther(red) Basisbog i
Sygepleje – krop og velvære, Munksgaard.
Hej venner, jeg hedder Jørgensen Sørensen, jeg er fra Herning Danmark, jeg er her for at sprede de gode nyheder til de nødlidende. Jeg var deprimeret, da min kone forlod mig efter en anden mand, fordi jeg blev bedt om at stoppe med at arbejde, fordi jeg havde kræft, og jeg blev knust . Hun fjernede min eneste datter, så min eneste mulighed var at dø, jeg forsøgte at ringe til hende, men hun ignorerede mig, jeg sendte hende tekstmeddelelser og pludselig svarede hun og bad mig om ikke at ringe eller sms hende mere, så en dag kommer jeg i kontakt med en min ven på facebook og jeg forklarede alting for ham, og han fortalte mig også, at han havde de samme problemer før, og han introducerede mig for en stavebesøg kaldet Drigbinovia, han sendte mig sine personlige e-mail-kontakter doctorigbinovia93@gmail.com Jeg kontaktede ham og han svarede mig hurtigt forklarede jeg mine problemer for ham, og han sagde, at jeg ikke skulle bekymre mig for, at han havde gjort det for så mange mennesker, at jeg er en mand, der aldrig troede på stave, men jeg besluttede at prøve det, han forsikrede mig 24 timer om at lade trylleformularen og helbrede mig også mod kræft og få mig et bedre job, og pludselig sendte han mig medicinen mod min sygdom, jeg tog det bare 2 dage, og jeg var fri, jeg troede aldrig på mine øjne næste dag, nogen bankede på min dør og jeg var ikke forventede nogen den dag pludselig var det min kone, hun bur St i tårer, og jeg kunne ikke bære det, hun bønfaldt mig og bad om min tilgivelse straks. Jeg modtog et opkald fra mit firma, hvor jeg havde arbejdet i årevis, jeg blev forfremmet som manager for GFNorte comapny i Danmarks by. Hjælp mig tak med Drigbinovia for genoprette alt, hvad jeg har mistet før, så vil jeg rådgive enhver, der har behov for hjælp til at kontakte Drigbinovia, du kan også whatsapp ham på hans personlige nummer +2348144480786 må Gud velsigne dem, der tager tid at læse dette vidnesbyrd held og lykke
SvarSletJeg tog næsten mit liv på grund af min mand, der forlod mig og stoppede med at vælge mine opkald. Han sagde, at han ikke elsker mig længere, jeg prøvede at tigge ham, men han vil ikke svare mig, før vi havde en kamp og slog op i seks måneder, hvorefter jeg indser, at jeg ikke kan tage af sted uden ham. Jeg prøvede alt muligt for at få ham tilbage, men det lykkedes ikke. indtil jeg stødte på denne mand kaldet DR WALE online, kontaktede jeg ham og fortalte ham alt, hvad der er sket mellem mig og min mand, før vi gik fra hinanden. Han spurgte mig ikke alt for bange for, at alt bliver godt igen. han fortalte mig at betale for genstande, som han ville bruge til at forberede kærlighedsformularen til mig, og jeg betalte og fulgte alle råd og instruktioner, han gav mig. Efter at have hjulpet mig med at kaste en kærlighedsbesværgelse og se, kom min mand tilbage inden for en uge. bad mig om tilgivelse, jeg var så overrasket over, at besværgelser som DR WALE stadig eksisterer. Hvis nogen her har brug for hjælp, med al oprigtighed, kontakt DR WALE i dag via WhatsApp/Viber: +2347054019402 eller e-mail: drwalespellhome@gmail.com
SvarSletdu er faktisk den bedste DR WALE tak fordi du gjorde mit hjem til et lykkeligt hjem igen. Jeg kan aldrig stoppe med at tale om dig sir. hans er virkelig en fantastisk mand, du kan kontakte ham for løsning af enhver form for problemer som
(én) lotteriformidling
(to) ex tilbage
(tre) bliver gravid
(fire) kur mod enhver form for sygdom, sygdom og infektion
Og mange andre kontakter denne store mand i dag og får din
Problemer løst 100%
Jeg er her for at lave en anmeldelse af, hvordan DR WALE hjalp mig med at ordne mit ægteskab, og også til dem derude, der søger hjælp og råd om, hvordan du redder dit ødelagte ægteskab eller forhold, for et par måneder siden havde jeg problemer med min mand, jeg bemærkede han har haft en affære med en anden ung dame på hans arbejdsplads. Jeg konfronterede ham, men han blev vred og sagde til mit ansigt, at det er sandt, som om det ikke var nok, gik han videre ved at fortælle mig, at han ikke elsker mig længere at han ville skilles, jeg var for knust og forvirret, jeg tryglede ham om, at jeg ikke ville skilles, men han insisterede, før da havde jeg hørt om DR WALE, mens jeg surfede på internettet, hvordan han plejede at hjælpe folk med brudte ægteskaber og forhold, jeg tænkte på det, og jeg besluttede at kontakte ham, han lover at få et smil på mit ansigt igen, jeg fulgte hans instruktioner og inden for nogle uger blev jeg så overrasket over at se min mand knæle foran mig og undskylde for det han havde sagt om skilsmissen, det er noget jeg aldrig havde forventet, jeg takker DR WALE for det han har gjort for mig, lever nu lykkeligt med min mand og han er holdt op med at se den anden kvinde. Venligst, hvis du har problemer som dette, råder jeg dig til at kontakte DR WALE, han kan også hjælpe dig. via WhatsApp/Viber: +2347054019402 ELLER E-mail: drwalespellhome@gmail.com
SvarSletJeg kan ikke glemme, hvordan DR WALE hjalp mig med at genoprette mit ægteskab efter ni måneders adskillelse med min kone på grund af skænderier, og hun rejste og aldrig vendte tilbage til mig, jeg gjorde så meget for at få hende tilbage, men intet lykkedes ikke før Jeg så en kommentar online, da nogen vidnede om, hvordan DR WALE hjalp hende med at få sin mand tilbage, og det var sådan, jeg kontaktede ham gennem hans WhatsApp, og efter at have skrevet mit problem ud forsikrede han mig om, at han vil hjælpe mig med at komme tilbage til min kone inden for få dage efter at have kastet kærlighedsformularen, og efter at han havde fortryllet, kom min kone hjem og tryglede, at hun var meget ked af det i dag, jeg er tilbage med min kone, og vi er begge glade og bor sammen igen. Jeg ved, at der er mange mennesker derude, der ønsker at få deres kærlighed tilbage, kontakt venligst DR WALE, for han er det perfekte svar på dit problem, hans kontaktoplysninger er: WhatsApp/Viber/Telegram: +2347054019402 eller drwalespellhome@gmail.com
SvarSlet