Tema 2: Patienters
livsopfattelse og levekår. Herunder netværk, familie eller grupper af
mennesker.
Varighed 2 uger.
Problemstilling
Patienters livsopfattelse og levekår. Herunder
netværk, familie eller grupper af mennesker.
Ville VTV kuffert kunne have forebygget vores patients
apopleksi tilfælde? - ifølge patofysiologien er arytmier og hypertension
de største årsager til apoplexia cerebri. Måske ville en forebyggende kuffert
kunne indeholde et elektronisk blodtryksapparat med BT måling og puls måling,
samt patienten ville selv kunne tage sin egen temperatur. En VTV-kuffert ville
fungere som sygeplejerskens forlængede arm - og måske ville sygeplejersken tage
respirationsfrekvensen og observere om patienten var habituel. På den måde
ville man kunne måle en toks (tidlig opsporing af kritisk sygdom), en gang om
ugen, på samme tidspunkt. Patienten vil få større indsigt i symptomer, empowerment
og compliance.
Vil en logopæd hjælpe med at styrke forståelsen og
kommunikationen mellem patient og sygeplejerske, og for patienten selv?
Hvordan skal man handle når en patient ikke kan give
informeret samtykke?
Hvordan skal man forholde sig til det når informeret
samtykk ikke kan gives varigt?
Hvordan kan man vide om OAS finder sted, når patienten
er globalt ramt af Afasi?
_________________________________________________________
Sundhedsinformatik
Lektion 5-6
Lektion 5-6
Tema: Velfærdsteknologi, Telemedicin og Sygepleje
Velfærdsteknologi
- Begreb / definition:
Velfærdsteknologi er en fællesbetegnelse for teknologier og intelligente
kommunikationsløsninger til velfærdsfremmende formål, der benyttes af borgere
med særlige behov. Velfærdsteknologi kan anvendes i forbindelse med ydelser som
pleje, omsorg, praktisk hjælp til ADL-aktiviteter, hjælpemidler,
boligindretning, behandling, genoptræning, vedligeholdelse, specialundervisning
og beskæftigelse.
- Velfærdsteknologi er ikke
afgrænset til en bestemt sektor, men rækker ind i alle sektorer (sundheds-
social-, undervisnings- og uddannelsessektoren.
·
Telemedicin
- Sundhedsstyrelsen - ‘At en sundhedsperson med brug af video,
billeder, lyd og måleresultater inddrager en specialist, som ikke er til stede
dér, hvor patienten befinder sig, i diagnostik og behandling’.
Fremtidens
sygepleje – Sygepleje 2.0 af Mette Damkjær Syse og Raymond Kolbæk - muligheder
og udfordringer for sygeplejen ift. vores patient/borger
Med en stigende
velfærdsteknologisk udvikling, patient 2.0., forventes det at patienten
interagere i egen pleje og behandling, hvori der opstår nye
samarbejdsrelationer og partnerskaber og nye kompetencekrav.
Her møder patienten (med
velfærdsteknologien) og sygeplejersken hinanden og de traditionelle roller
reageres. Sygeplejersken har behov for at patienten kan beherske
velfærdsteknologien eller kan modtage guidning, støtte og vejledning via
facilitatoren (sygeplejersken) til at beherske velfærdsteknologien
(produktet/mediet. Dette er nødvendigt for via telemedicin og virtuel kontakt
kan sygeplejersken ikke fysisk støtte eller ‘tage over’ for patienten.
·
Det kræver i forhold til vores patient at sygeplejersken har
kompetencer til at virtuelt støtte og vejlede samt at patienten har mulighed
for at forstå - prøve at forstå, følge guidning, og respondere på
kommunikationen mellem begge parter.
·
Vores patient vil i nuværende situation ikke være i stand til at
kunne varetage en telemedicinsk kuffert både pga. det fysiske og det psykiske
(hemiparese og afasi).
·
Vi talte om i gruppen at telemedicin i stedet ville kunne bruges i
vores patients tilfælde, ift. forebyggelse af en blodprop i hjernen. Ifølge
patologien skyldes det ofte hjerterytmeforstyrrelse og hypertension (apoplexia
cerebri) og en telemedicin kuffert ville kunne give patienten med
hjerterytmeforstyrrelser og hypertension empowerment og compliance. På den måde
ville vores patient måske kunne have forstået symptomer, primære-, sekundære-
og parakliniske oplysninger og handlet forebyggende derved.
I de kommende år vil
sygeplejen sandsynligvis udvikles, og muligvis opstår der nye roller, jo mere
patienterne bliver udlagt. Patienten kan blive mere selvledende og
sygeplejersken får måske en mere guidende rolle, hvor samarbejdet er essensen.
Vi synes at det er
interessant at se på, om en videre udbygning af telemedicin styrker empowerment
hos patienterne. Derved bliver sygeplejerskerne i fremtiden nødt til at
forholde sig til teknologien, da sygeplejerskens faglighed kan medieres gennem
skærmen, og er afhængig af om skærmen kan opfylde behovene for at kunne se og
gengive lyd. Derved er/bliver skærmen sygeplejerskens blik og forlængede arm.
Teoretiker ovenstående
versus vores case:
Katie Eriksson (Finland) -
“Det Lidende Menneske” omhandler bl.a. de lidelser som kan opstå i relationen
mellem patient og sygeplejersken - plejelidelse, livslidelse og
sygdomslidelse. Næstekærlighed er essentiel hos Eriksson.
Telemedicin kan måske
forårsage plejelidelse i form af både manglende pleje og krænkelse. Ved
manglende pleje kan det være at (i det at sygeplejersken og patienten mødes
over skærmen og sygeplejersken ikke er fysisk i det samme rum) der kan opstå
manglende pleje fx ved at patienten bliver angst og ked af det, og har brug for
forståelse og trøst gennem fysisk kontakt - og ikke kan få den pleje da plejen
er virtuel og man ikke er fysisk i samme rum.
Det verbale sprog udgør 10%
af kommunikation og det non-verbale 90 % ifølge evidensbaseret forskning. Man
kan antage at de 10% ikke er nok for at ‘se’ hele patienten, som sygeplejersken
- og derved kan man ubevidst komme til at krænke patienten, hvis sygeplejersken
måske kigger væk under mødet i skærmen (hvis der fx skal dokumenteres).
Kilder:
Syse, M.D. Web, 3.0 patient 2.0 => sygepleje 2.0? I: Kallesøe, H. og
Petersen, A.K. Teknologi, mennesker, faglighed – muligheder og udfordringer i
løsning af velfærdsopgaver. 1. udgave, 1. oplag, 2012, VIASystime. s. 180-198
(18).
Kolbæk, R. Teknologiens nye udfordringer til sygeplejeprofessionen.
Gjaller-horn nr. 10, 2010 s. 94-106 (13) Netdokument Tilgået 06.01.16
“Fremtidens
hospital” af Kjeld Møller Pedersen - Det Telemedicinske Sygehus
_________________________________________________________
Sundhedsinformatik
Lektion 7-8
Patientforening og blog
Lektion 7-8
Patientforening og blog
Find eksempel på en
patientforening/hjemmeside
Hjemmesiden hjernesagen har
felter man kan åbne. Disse er;
Om hjerneskader,
forebyggelse, rådgivning, for ramte, for pårørende, butik. Derudover kan man
blive medlem af hjernesagen og man kan støtte hjernesagen økonomisk. De sociale
medier kan man også finde hjernesagen bl.a. på facebook.
På hjernesagen kan man søge
i søgefeltet med ordet afasi. Der er beskrevet både Broca-, Wernicke- og Global
afasi samt afasi - genoptræning. Broca giver typisk ekspressive vanskeligheder.
Wernicke påvirker den impressive sprogfunktion. Global afasi, er en betegnelse
for svær afasi hvor begge centre er ramt. Vores patient/ case tilhøre global
afasi.
Afasi-genoptræning består
typisk af at en logopæd/talepædagog rådgiver og vejleder patienten og pårørende
om hvordan kommunikation bedst kan foregå fremover.
Talepædagogen har til formål
at finde frem til hvilke færdigheder der er ramt, og hvilke som er bevaret. Her
fra arbejder og tilrettelægger talepædagogen og sundhedspersonalet tilknyttet
patienten med afasi behovet for undervisning af patienten. Talepædagogen
vurdere også om patienten er klar til at blive undervist eller om der er
mulighed for undervisning både på sygehuset og i primærsektoren. Undervisningen
tager udgangspunkt i patientens hverdag, interesser og personlighed - så
genoptræningen tager udgangspunkt i personen og behandlingen/genoptræningen
bliver individualiseret.
I forhold til vores patient
afventer vores patient en talepædagog, da hun lige er blevet indlagt - men som
vores patient er nu, opfattes hun som værende global ramt.
På hjernesagen kan man
yderligere også få information om dysfagi.
Hjernesagen har desuden også
en blog som hedder; ”Hovedet på bloggen”.
Herinde kan man alle skrive
et indlæg, ved at sende sit indlæg til hjernesagens mail. Man skal skrive sit
navn eller et alias, et tema/overskrift og så sit indlæg. Man kan læse temaerne
på hjernesagens hjemmeside også og dermed klikke på et link, så man åbner
bloggen og evt. det indlæg man finder interessant eller relevant.
Patientsikkerheden og
datasikkerhed i relation til patientforeninger og blogs
Integritet; vi skal have det hele menneske med i forhold til deres
handlinger og værdier. Sammenhæng mellem hele mennesket har betydning for
validiteten af data og oplysninger. Det er vigtigt at data registreres korrekt
og der ikke ændres noget som helst.
Tilgængelighed; Lige så snart at de er skrevet, er data gemt. Data skal med
det sammen beskyttes. Det er sværere at sikrer sikkerheden når der er øget
tilgængelighed. Den styrke kan samtidig være en svaghed.
Sikkerhedseksempler; firewall, kode, boks med spørgsmålet: “har du denne pt
aktuelt i din pleje?”, så der er balance mellem at have tilgængelighed og
sikkerhed.
Fortrolighed; Man har for eksempelvis brugernavn og kodeord for at sikre
fortroligheden. Man skal sørge for at logge sig ud, der hvor man logger sig
ind. Ifølge dataloven er vi som brugere ansvarlige for at sikre fortrolighed.
Datasikkerhed og patientsikkerhed i forhold til vores patient
Elektronisk patientjournal - EPJ, er det informations teknologi som bruges
i forhold til vores patient. I den dokumenteres data fra sundhedspersoner både
læger, sygeplejersker, SOSU-assistenter, fysioterapeuter og ergoterapeuter.
Journalføringspligt sikrer at hver enkelt sundhedsfagprofessionel person
dokumentere indsamlet data og oplysninger i EPJ om patienten.
- Erdmann, L.W. It som værktøj i det danske sundhedsvæsen. I: Erdmann W.
L.(Red.) Sundhedsinformatik
i klinisk praksis. 1. udgave, 1. oplag, 2011, Gads Forlag, s. 11-20 (10)
- Bjerke, T. N., Kummervold, P. E., Christiansen, E. K., Hjortdahl, P. “It Made Me Feel Connected”—An Exploratory Study on the Use of Mobile SMS in Follow-Up Care for Substance Abusers. Journal of Addictions Nursing, 2008, Vol.19(4), s.195-200 (6)
_________________________________________________________
Sociologi
Lektion 7-9
Social identitet og relationer
Identitet:
Når man får sin identitet defineret udefra, kan man opleve at
blive tillagt egenskaber og måske får en uønsket identitet og ikke kan kende
sig selv.
Identitetskrise
Hvis man som person ikke
får/har/opnår anderkendelse, kan der opstå en eksistentiel identitetskrise.
Identitetskriser kan opstå når man fx:
·
Bliver ældre og ikke længere er selvhjulpen
·
Alvorlig sygdom
·
Er handicappet
I forhold til vores case så
opfatter vores 94-årige kvindelige patient ud fra en social identitet. Vi
antager at vores patient har fået en identitetskrise da både hendes “I” og “me”
er ændret efter apopleksien. Det er selvfølgelig en antagelse men også
observationer ud fra vores patients ansigtsudtryk, mimik i nærvær af
sundhedspersonalet samt i nærvær af hendes familie.
Netværksanalyse
Spørgsmålstegn til den
følelsesmæssige belastning.
1.
Buffer teorien: er de mennesker man er knyttet til en hjælp
fungere som en buffer. Fx købe hjælp, lave mad. Her bliver de
pårørende/netværket en ressource for patienten. Positiv. Netværk/sociale
relationer virker som et værn eller en ressource.
2.
Main Effect: Måske bliver de pårørende eller netværket for
bekymrende så de ikke hjælper men i stedet giver en belastning. Negativ. Her er
netværket/de sociale relationer en belastning.
⇒
to forskellige måder at arbejde med relationer på.
Rikke Lund og Charlotte J. Nielsson(2013):
Sundhed og Sociale netværk fra Sundhed, Menneske, Samfund
Stigmatisering/strategi
Synlig: (folk med en synlig lidelse: handicap) spændingskontrol → mødet med
patienten kan skabe nogle spændinger på tværs pga. Manglende forståelse.
Usynlig: (psykiske lidelser) informationskontrol → personen vælger selv
hvem de vil dele deres personlige oplysninger med.
Erving Goffmans
Teatermetafor
Goffmann omgives af hans perspektiv af det menneskelige liv, og mener
at vi er alle aktører som både har et front stage og et back stage opførsel.
Fra en tidlig alder bliver vi dygtige aktører/skuespillere og kommer ind og
ud af ”roller” med præcision. Goffman mener at alle mennesker er stigmatiseret,
men der er forskellige grader af hvor meget mennesker er stigmatiseret.
Vi følger en formel social regler når vi er front stage reciting og
skriptører og spiller en roller.
Der eksistere en front stage, et back stage og et off-stage.
Goffman → metafor -
teater - skuespil - rolle → Denne form for en identitetsskabende proces i
sammenhæng med interaktioner kaldes for Impression management.
Frontage → man har nogle
forventninger til de roller som man er i fx en lærer har et manuskript, og vi
har samtidig nogle forventninger til den rolle læreren er i. Ved front
stage er der roller som folk spiller og indeholder regler og sociale normer.
Bagstage → man skifter identitet og det er kun de vigtige personer som får adgang
til nogle ting som ikke er offentlig for de andre. Folk som har en relation.
Opfører aktøren sig anderledes, når man her ikke er foran et publikum. Der hvor der
intet publikum er. Personen kan øve impression management. Det er her hvor
individualisten virkelig er sig selv og bliver fri fra rollerne – som
personerne påtager sig foran publikum/andre folk.
I sociale interaktioner er vi både på scenen og tilskuer vi observere både
og vi bliver observeret.
Magt på mikro og makro niveau
- Webers Definition: Magt er et eller flere menneskers mulighed for
at påtvinge andre en adfærd, og det selv om andre deltagere i det
kollektive live skulle gøre modstand.
- Hernes definition: en persons kontrol over udfaldet af værdifulde
hændelser.
Michel Foucault
Afmagt og modmagt
En person kan også vise tegn på oplevelse af afmagt. Afmagt er reduceret
handlefrihed. Personen kan mangle ressourcer, muligheder og midler til at
realisere egne interesser eller selv finde en udvej.
En person kan også vise tegn på oplevelse af modmagt i form af protest
strategier
Eksempel kan være den person som har filmet mødet med sundhedsvæsenet og
ventetiden. Hvor man kan bruge medier som modmagtsmiddel/metode.
Kollektivisering og allianceopbygning bruges til at gruppere sig og samle
flere af samme holdning.
Tilbagetrækning.
At være konkret og forberedt.
Det er svært ved vores patient hvis man prøver at give hende magten
tilbage, for det kan være svært at tyde og/eller være sikker på om vores patient
forstår hvis man prøver at give hende magten tilbage/ eller medinddrage hende.
Måden vi som sygeplejersker kan anderkende hende eller vide om hun viser
afmagt, modmagt eller modtager magten er ved at se vores patients nonverbale
sprog og høre de lyde som hun laver. Vores patient laver klynkelyde ved
mobilisering og ansigtet trækker sig sammen under forflytning. Når man får
øjenkontakt med patienten så virker øjnene triste og blanke. Selvom man gerne
vil vores patient det godt så kan det være rigtig svært at hjælpe hende og give
hende magten tilbage.
Kilder:
Ingstad K. (2014): Identitet og
rolle. I Sosiologi i sykepleie og helsearbeid. Oslo. Gyldendal Norsk Forlag;
s.124-149
Ingstad K. (2014): Makt, avmakt og
motmakt. Sosiologi i sykepleie og helsearbeid. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag s.
150-179
Lund, Rikke og Charlotte Juul Nilsson
(2013): Sundhed og sociale netværk. I Grit Niklasson: Sundhed, menneske og
samfund. Samfundslitteratur. S. 271 – 293
_________________________________________________________
Sociologi
Lektion 10-12
Stigmatisering
Stigma: Synligt og påført tegn på degraderet status, som placerer bæreren i en mere eller mindre ringeagtet kategori af mennesker, stereotypisering og diskrimination.
Varianter af stigma:
- Kropslig stigma
(Abominations of the body)
- Karaktermæssig
stigma (Blemishes of individuel character)
- Slægtsmæssige
stigma (Tribal stigma)
Stigmatiseringer ligger som regel på makro-niveau.
Social identitet:
- Er
individets tilhørsforhold til sociale kategorier i kraft af bestemte
egenskaber eller karakteristika
- Man vurderer personens fremtræden og skelner mellem:
- Den tilsyneladende sociale identitet:
Er den kategori, man ved første øjekast
ville placere personen i
- Den faktiske sociale identitet:
Den kategori, personen selv placerer sig
i.
Stigma er:
- Forskellen
mellem den tilsyneladende identitet og den faktiske identitet.
- Stigma
er den samfundsmæssige reaktion, der ødelægger normale identiteter
- Vores
identitet i mødet med andre er således altid i fare.
- Vi er
alle potentielt stigmatiserede
Jeg-identitet:
Er den enkeltes subjektive oplevelse af sin egen situation og sin
personlige kontinuitet
Jeg-identitet handler om den stigmatiseredes egen oplevelse af sit stigma
og den måde, som denne oplevelse håndteres på.
At lære at leve sig ind i det normale samfunds måde at betragte stigma og
stigmatiserede personer på:
Denne indlæring følger følgende faser:
- Tilegnelsen
af de normales synspunkter
- Og en
erkendelse af, at man er diskvalificeret.
- At
håndtere den måde hvorpå andre behandler den slags menneske
Hvem rammer stigmatiseringen?
Primær stigmatisering: Oplevelser og bæres af den stigmatiserede selv i
form af skam, skyld, selvforagt, mindreværd, depression, ensomhed mv.
Sekundær stigmatisering: Opleves og bæres af de pårørende i form af skyld,
byrder, oplevelsen af utilstrækkelighed, afmægtighed og selvbebrejdelse
Understøttes af dårlige vilkår for at yde omsorg for egne syge pårørende
herunder økonomisk støtte.
Kilder:
Jacobsen, Michael Hviid
og Søren Jacobsen (2010): Erving Goffmann. I Tanggaard Andersen, Pernille
(2010): Sundhedssociologi – en grundbog. Hans Reitzels Forlag. s. 137 – 159
(indscannet)
Jacobsen, Michael Hviid og Søren Jacobsen (2013):
Stigmatisering i sundhedsvæsnet. I: Sundhed, menneske og samfund.
Samfundslitteratur. s. 211-230
_________________________________________________________
Jura
Lektion 10 -
12
Sundhedsloven
- Patienters retsstilling
Sundhedsloven (den rettighed borgerne har - men hjælper også
sundhedspersonalet til at navigere denne verden) ⇒ omhandler aktindsigt, med inddragelse.
Kapitel 5: Patienters
medinddragelse i beslutninger
-
Patienter, der varigt mangler evnen til at give informeret samtykke
-
Øjeblikkeligt behandlingsbehov
-
Patientens inddragelse
-
Sundhedspersonens ansvar
Kapitel 6: Selvbestemmelse
i særlige tilfælde
-
Afvisning af at modtage blod
-
Behandling af uafvendeligt døende
-
Livstestamente
Kapitel 9: Tavshedspligt
og videregivelse af helbredsoplysninger m.v.
-
Patientens krav på sundhedspersoners tavshed
-
Videregivelse af helbredsoplysninger m.v. i forbindelse med behandling af
patienter
-
Videregivelse af helbredsoplysninger m.v. til andre formål
Antonowsky har
oplevelse af sammenhænge - håndterbarhed (sygeplejersken kan delagtiggøre
patienten), begribelighed (sygeplejersken kan prøve at forudsige pt’s
handlinger) - meningsfuldhed (sygeplejersken kan tværfagligt snakke om
patientens overskud / belastningsniveau)⇒ disse tre
giver en oplevelse af sammenhæng.
I løbet af barndom og ungdom etableres forståelsen af sammenhængende. Men
vi kan styrke læringen af forståelsen af sammenhængene.
Patienter, der varigt mangler evnen til at give informeret samtykke
§18 For en patient der varigt mangler evnen til at give informeret
samtykke, kan de nærmeste pårørende give informeret samtykke til behandling
Stk. 3 ved mindre indgriben kan sundhedspersonen selv udføre mindre indgreb
uden at involvere en anden sundhedsperson.
Stk. 4 Skønner sundhedspersonen at de nærmeste pårørende på en måde, der
vil skade patienten eller behandlingens resultatet kan sundhedspersonen
gennemføre behandlingen såfremt sundhedsstyrelsen giver sin beslutning hertil.
Øjeblikkeligt behandlingsbehov
§19 Hvis en patient, der midlertidigt eller varigt mangler evnen til at
give informeret samtykke eller er under 15 år, befinder sig i en situation,
hvor øjeblikkelig behandling er påkrævet for patientens overlevelse eller for
at få sigt at forbedre patientens chancer for overlevelse eller for et
væsentligt bedre resultat.
§20 En patient, der ikke selv kan give informeret samtykke, skal informeres
og inddrages om hvorfor sundhedspersonalet gør som man gør.
Behandling af uafvendeligt døende
§25 En uafvendeligt døende patient kan afvise behandling, der kun kan
udskyde dødens indtræden.
Stk. 2. såfremt en uafvendeligt døende patient ikke længere er i stand til
at udøve sin selvbestemmelsesret, kan en sundhedsperson undlade at påbegynde
eller fortsætte en livsforlængende behandling, jf. § 26 stk. 3
Stk 3. en uafvendeligt døende patient kan modtage de smertestillende
beroligende eller lignende midler, som er nødvendige for at lindre patientens
tilstand, selv om dette kan medføre fremskyndelse af dødstidspunktet.
Begreber
- Terminal
- der er ingen curativ behandling - men man kan behandle
palliativt.
- Moribond
- uregelmæssige perioder af apnø - som kaldes; Cheyne - stokes
respiration. kroppen/kredsløbet lukker ned. bevidsthedssløret.
Blodet begynder at sive ud i/af? karrene, som sætter sig der hvor der er
kontakt med seng/underlag - hvilket skaber livores (pletter).
Sundhedsloven Kapitel 8
Aktindsigt
§ 36. Reglerne i dette kapitel gælder for patientjournaler
m.v., der udarbejdes af sundhedspersoner, og som føres på offentlige eller
private sygehuse, klinikker, ambulatorier, i private praksis eller i
forbindelse med behandling i private hjem samt på andre offentlige eller
private institutioner m.v., hvor der som led i sundhedsmæssig virksomhed foretages
behandling af patienter.
§ 37. Den, om hvis helbredsforhold der er udarbejdet
patientjournaler m.v., har på anmodning ret til aktindsigt heri.
Patienten har endvidere på anmodning ret til på en let forståelig måde at få
meddelelse om, hvilke oplysninger der behandles i patientjournalen m.v. efter
1. pkt., formålet hermed, kategorierne af modtagere af oplysningerne og
tilgængelig information om, hvorfra disse oplysninger stammer.
Patientens krav på sundhedspersoners tavshed
§ 40. En patient har krav på, at sundhedspersoner iagttager
tavshed om, hvad de under udøvelse af deres erhverv erfarer eller får
formodning om angående helbredsforhold, øvrige rent private forhold og andre
fortrolige oplysninger, jf. dog reglerne i dette kapitel
§ 41. Med patientens samtykke kan sundhedspersoner videregive
oplysninger til andre sundhedspersoner om patientens helbredsforhold, øvrige
rent private forhold og andre fortrolige oplysninger i forbindelse med
behandling af patienten.
Bekendtgørelse af Lov om social service har til formål at tilbyde en række almene serviceydelser, der også kan have et
forebyggende sigte og at tilgodese behov, der følger af nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Som det fremgår af Serviceloven, så lægges der op til, at borgeren skal
have hjælp til at klare sig selv. Egenomsorg er et begreb som er virkelig meget
på spil i de kommunale sundhedsydelser. Senest med initiativer som
‘Hjemmetræning.
kap. 16 - personlig hjælp, omsorg og pleje samt plejetestamente
Lov om social service magtanvendelser
Enhver indgriben i menneskers selvbestemmelse skal være baseret på
juridiske regler for at undgå overgreb. I det kommunale sundhedsvæsenet kan der
være borgere, der er varigt ude af stand til at give samtykke. Dette kan i
nogle tilfælde resulter i at der må anvendes magt for at få gennemført fx
personlig hygiejne eller at man må hindre borgeren i at forlade sin bolig.
Begrænse magtanvendelse eller finde alternativer. Det må ikke erstatte
socialpædagogiske bistand!
§ 124. Formålet med bestemmelserne i dette afsnit er at begrænse
magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten til det absolut
nødvendige. Disse indgreb må aldrig erstatte omsorg, pleje og
socialpædagogisk bistand.
Tilladelse til magtanvendelse gives efter en grundig sagsbehandling på
myndighedsniveau, enten af kommunalbestyrelsen eller af de sociale nævn.
|
Anvendelse af magt skal altid stå i rimeligt forhold til det, der søges
opnået, og skal kun anvendes undtagelsesvis i særlige situationer, hvor omsorg,
pleje og socialpædagogisk bistand ikke er tilstrækkeligt.
|
⇒ registrering af indgrebet skal ske straks
og senest dagen efter, at indgrebet har fundet sted.
Kilder:
På databasen PPP – Praktiske Procedure i Sygepleje
(Version 11.0) læses følgende afsnit:
- Sundhedsrettens regler
- Rapporteringspligt
- Tvang- og magtanvendelse
- Informeret samtykke
_________________________________________________________
Folkesundhed
Lektion 15-18
Grunden til at det er relevant at se på sundhedsinformation i forhold til mænd, er
fordi vores cases kæreste er mand. Sygeplejersker tager både imod information
fra kæresten samt rådgiver ham i forhold til patienten og den kroniske sygdom.
PowerPoint fra fremlæggelsen på timen
_________________________________________________________
Folkesundhed
lektion 15-18
Mænd - Sundhed og Sygdom
Forsker: Lad mændene i fred af Simon Sjørup
Simonsen (Sundhedsforsker)
“Ronkedor - fænomenet”
- Trækker
sig tilbage fra flokken
- Ønsker
ikke at udstille sig selv som “svage”
(Ronkedor, gammel hanelefant, som lever
isoleret fra flokken.)
Mænd vs.
kvinder
- Kvinder
har en større iver efter at komme i kontakt med venner, familie osv. ved
sygdom, hvorimod mænd har tendens til at isolere sig og trække sig
tilbage.
- Mænd
vil ikke sygeliggøres eller identificeres med deres sygdom i forhold til
kvinder.
Hvad er
middellevetid?
Det gennemsnitlige antal år vi som mennesker potentielt lever i, hvis vi
antager at dødeligheden fortsætter med at være, som den er gældende nu.
Middellevetids tallet angiver det gennemsnitlige antal år, som vi som
mennesker kan forvente at leve fra nyfødt, under forudsætningen af at køn,
alderstrin fortsætter som nu.
En række forhold påvirker middellevetiden for antallet af år vi lever. De
påvirker dermed middellevetiden.
- KRAM(S)
faktorer
- Trafiksikkerhed
(de sidste 60 år er 63.000 døde i trafikken, samme antal som antallet af
indbyggere i Køge).
- Nye
behandlingsmuligheder
Middellevetiden er lavere hos mænd end hos kvinder. Mænd rammes oftere af
en for tidlig død.
- Mænd
fra ca. 16 år - 40 år har to- til tre gange så høj mortalitet som
kvinder i samme alder.
- 0-39 år dobbelt så stor dødelighed af
hjertesygdomme som kvinder.
Udfordring i
kommunikation med mænd:
- Har
mere “risk taking” og farligt arbejde
- Reagere
senere på sygdomssymptomer
- Går
mindre til praktiserende læge
- Under forbrugere
af forebyggende tiltag
- Dårligere
pasning af medicinsk behandling
- Sundhed
er eget ansvar - egen sag
- Tager
ikke sorger på forskud - optimistiske
- Vil
ikke have moraliseren og formaninger
Kommunikation ift. vores case og den mandlige patient
Transaktionsanalyse
Eltern: forældre
Erwachsen: voksen
Kind: barn
muligheder for kommunikation:
- forældre
til barn
- barn
til forældre
- voksen
til voksen
a.
Det menes at man også kan kommunikere ved
at tale
i.
forældre til forældre
ii.
barn til barn
Transaktionsanalyse
i forhold til vores case
Sundhedspersonalet prøver at medinddrage patienten ved at have
baggrundsviden fra EPJ, kollegaer, pårørende om patientens livshistorie og egne
observationer af nonverbalt sprog, mimik og lyde. Vores patient klynke og laver
ked-af-det grimasser under for flytninger. Vi forsøger med vores case at have
øjenkontakt, være i sammen niveau som vores patients øjne og altid tale voksen
til voksen.
De pårørende til vores case/patient særligt vores patients kæreste taler
til hende som forældre til barn. Det kommer til udtryk ved at han slet ikke
føre en samtale med sin kæreste, men laver babylyde til hende og aer hende på
kinden, som man ofte gør ved en nyfødt barn. Kæresten mener det godt, men det
fratager patients Empowerment og identitet.
Transaktionsanalyse
i forhold til den mandlige patient
I forhold til vores patient og kommunikation med mænd, er det vigtigt som
sygeplejerske at holde sig til fakta om sygdommen i samtalen med den mandlige
patient. Fortælle patienten og guide patienten i egen sygdom og derved afvente
at den mandlige patient selv tager initiativ til at stille spørgsmål. Gennem
ovenstående kan man forsøge at forebygge kronisk sygdom hos den mandlige
patient, og samtidig skabe empowerment og større compliance hos den mandlige
patient i forhold til sundhed og sygdom.
Kilder:
Madsen, Svend Aage (2014) Mænds Sundhed og Sygdomme.
Samfundslitteratur. s. 13 – 30, s. 93 - 122
_________________________________________________________
Organisation og Ledelse
Lektion 3-4
Definition på patientforløb:
Patientperspektivet
”summen af de aktiviteter, kontakter og hændelser i sundhedsvæsenet, som en
patient eller en defineret gruppe af patienter oplever i relation til den
sundhedsfaglige ydelse” (Sundhedsvæsenets kvalitetsbegreber og definitioner,
2003)
Organisatorisk perspektiv
Et pakkeforløb er et patientforløb, hvor de enkelte begivenheder er lagt
til rette med faste krav til tidspunkter og indhold, og som i udgangspunktet
følger et på forhånd booket forløb. Pakkeforløbene omfatter hele forløbet fra
begrundet mistanke om kræftsygdom, gennem udredning, diagnose, behandling og
efterbehandling.
Forløbsprogram: til de kronisk syge patienter, som forventes at være en
lineær proces. Samarbejde mellem enheder og sektorer giver sammenhæng.
Patientforløbet opstillet som en lineær forløb.
Baggrund for problemstillingerne ved
sammenhængende patientforløb
- Patient
i centrum i sundhedsvæsenet
- Øget
specialisering og standardisering → man ser ikke hele mennesket, men kun
den syge del af kroppen.
- Demografisk
udfordring
- Pres på
ressourcer
- Sammenhængende
forløb og overgange
- Ny
patientrolle: patienten skal inddrages
Aron Antonovsky
Salutogenetisk tankegang modsat patogenetisk
- Man er
optaget af hvad der skaber sundhed og hvordan man oplever sundhed.
- Han har
skrevet en bog kaldet “Helbredets mysterium”
- OAS -
Oplevelse af sammenhæng
- Meningsfuldhed:
at det giver mening for den enkelte, noget motiverende i livet som man lever
for. Delagtighed i resultatet giver meningsfuldhed
- Begribelighed:
det giver mening og man kan forstå det. Oplevelse af forudsigelighed
lægger grund til begribelighed.
- Håndterbarhed: at man har en grundlæggende tro på
at man kan håndtere en bestemt situation eller man har et netværk der kan
støtte. Den rette belastningsbalance lægger grund til håndterbarhed.
Vores case: Vores patient er puttet ind i et patientforløb, men da vi ikke
kan spørge ind til, hvordan hun oplever det grundet hendes afasi, er det svært
at vide, om hun oplever forløbet positivt eller negativt. Vi kan spørge ind til
de pårørende, om hvordan de oplever patientens forløb og hvad der kan gøres
bedre, for at Pt måske føler en oplevelse af sammenhæng.
Kilder:
Eilsø Munksgaard M.. (2015) Ledelse af sammenhængende
patientforløb. I: Perspektiver på organisering og ledelse af sygepleje. Annette
Rosenkilde Jensen, Inge Maire Jaillet & Marianne Eilsø Munksgaard (red.).
2. udg. Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck (side 133-142)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar